Ön itt van most:

> Cikkajánló  

„Mert nem mindegy, hogy mit eszünk”„Mert nem mindegy, hogy mit eszünk”
2017. június 29., csütörtök | vitezeva
 – Győri Jánossal, a Zádor-Hús Kft....
Bővebben >>
Kis helyigény - sok gőz: JUNIOR - a kistestvérKis helyigény - sok gőz: JUNIOR - a kistestvér
2017. június 28., szerda | vitezeva
Több mint 300 üzemben...
Bővebben >>
A pálinkafőzés hőtani vizsgálata hőkamerávalA pálinkafőzés hőtani vizsgálata hőkamerával
2017. augusztus 28., hétfő | Virág Ádám, Csendes Zsolt, Laza Tamás
 A laboratóriumban készített "élet vize" A...
Bővebben >>
Érdekességek PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Horváth Andrea   
2014. április 21. hétfő, 00:00

A valaha volt legjobb gőzautó

Gőzautó Valaha volt legjobb gőzautó

A gőzhajtású autót a többség lassan pöfögő, kormot okádó szörnyetegnek gondolja, pedig nem csak ilyenek készültek. A Doble E sorozata a világ legdrágább, és legkifinomultabb autója volt: képtelenül erős, képtelenül csendes, és olyan komplikált, hogy külön szerelőt kellett tartani hozzá. Jay Leno most az egyik legérdekesebb példányt mutatta be, amely saját garázsában áll. (forrás: Totalcar.hu)

Ez az 1925-ös luxusautó olyan műszaki különlegesség, amely ma is elképesztő műszaki csemegének számít. Négyhengeres motorja nyolc munkaütemet végez egy fordulat alatt – annyit, mint egy 16 hengeres négyütemű motor – így olyan nagy a nyomatéka, hogy sebességváltóra sem volt szükség a hajtáshoz. Cserébe az indítási eljárás tizenhárom lépésből áll, amit érdemes megjegyezni – a komplikált hajtáslánc ugyanis könnyen tönkretehető, ha nem tartják be az utasításokat. Az eredeti tulajdonosa Howard Hughes volt, aki az autó hátuljába visszahúzható tetővel rendelte meg, és állítólag kipróbálta a végsebességét, ami a korabeli híradások szerint 212 km/h volt – abban az időszakban, amikor ennek a felét is alig tudták a legsportosabbnak számító modellek.

Jay Leno nagyrészt eredeti állapotba igyekezett hozni a fura szín összeállítású, világoskék-bordó autót, csak egyetlen komolyabb változtatást végeztetett el. Mivel a 150 lóerős gép több mint 2,5 tonnát nyom, modern tárcsaféket építettek az első kerekek mögé, amellyel egy váratlan közlekedési szituációban is megzabolázható a magas építésű, nehéz luxusautó. Érdemes megfigyelni a videón, hogy milyen halk a gőzautós csúcstechnika, és mennyire könnyedén gyorsul sebességváltó nélkül is – az ember szinte megsajnálja, hogy nem fejlesztették az autók hajtásának ezt a formáját. A Doble E-20 ugyanis lényegében fajtájának utolsó hírmondója – és túlzás nélkül állíthatjuk, hogy a legkifinomultabb is, amely megérdemli, hogy ha csak felületesen is, de megismerje a világ.

 

 

 
---
Kérjük, hogy regisztráljon vagy jelentkezzen be, ha hozzá kíván szólni ehhez a cikkhez.