Ön itt van most:

> Cikkajánló  

„Mert nem mindegy, hogy mit eszünk”„Mert nem mindegy, hogy mit eszünk”
2017. június 29., csütörtök | vitezeva
 – Győri Jánossal, a Zádor-Hús Kft....
Bővebben >>
Kis helyigény - sok gőz: JUNIOR - a kistestvérKis helyigény - sok gőz: JUNIOR - a kistestvér
2017. június 28., szerda | vitezeva
Több mint 300 üzemben...
Bővebben >>
A pálinkafőzés hőtani vizsgálata hőkamerávalA pálinkafőzés hőtani vizsgálata hőkamerával
2017. augusztus 28., hétfő | Virág Ádám, Csendes Zsolt, Laza Tamás
 A laboratóriumban készített "élet vize" A...
Bővebben >>
Hivatali útvesztő PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Horváth Andrea   
2009. szeptember 22. kedd, 14:15

CERTUSS és a Hatósági Engedélyezés története az "Újkorban"

hatósági engedély A Bepatek Kft. munkatársaival beszélgetve gyakori kérdések után érdeklődtünk a gőzfejlesztők kapcsán, s Mult Attila mérnök koordinátor elsőként említette a létesítési hatósági engedélyezés kérdéskörét.
Ezért döntöttünk úgy, hogy ezzel a kérdéssel Rákos Csaba ügyvezetőhöz fordulunk, aki évek óta küzdelmes harcot vív a gőzfejlesztő hatósági engedélyezés európai gyakorlatának bevezetéséért, annak érdekében, hogy az ügyfelek a gőzfejlesztők tervezésénél minél egyszerűbben tudjanak eljárni. Mindemellett természetesen a Bepatek Kft. munkatársai ebben a helyzetben is mindent megtesznek, hogy az engedélyezési eljárást megkönnyítsék a rendelkezésre bocsátott dokumentációkkal ügyfeleik számára.
Magyarországon az Európai Unióhoz való csatlakozása után, egy elhamarkodott intézkedés nyomán az EU legszigorúbb szabályozását hozták létre gőzfejlesztők felállításának területén. „Nincs még egy ilyen ország, amelynek ilyen szigorú szabályozása lenne a berendezésekre”. - indította a beszélgetést a témával kapcsolatban Rákos Csaba.
Korábban a KBSZ előírásai szerint jártak el, amely 150 l és 10 bar nyomásig B felügyeletbe sorolta a készülékeket, így a legtöbb gőzfejlesztőre nem kellett felállítási engedély. A gyakorlat igazolta az elméletet, hiszen soha egyetlen CERTUSS gőzfejlesztőnek sem volt még robbanása.
Költséges és ésszerűtlen eljárás a fogyasztók terhére.
A gőzfejlesztő engedélyezés mai érvényben lévő szabályok ennél jóval ésszerűtlenebb és költségigényesebb megoldás terhét róják az üzemeltetőkre.
A 63/2004-es rendelet szerint a p*V 200 határ felett minden méretet egy kategóriába sorolva kötelezik a fogyasztókat a bonyodalmas és költségigényes procedúrára. A p*V<200 esetében egyszerű bejelentést kell tenni. A bejelentéshez szükséges adatlapot Bepatek Kft. kiállítja ügyfeleinek.
A rendelet egy kategóriába sorol egy 21 liter térfogatú 2 cm-es átmérőjű csőkígyóval üzemelő gőzfejlesztőt egy 50 tonnás 100 bar! nyomású, szobányi méretű kazánnal!
S ezzel a felhasználó költségei a következő tételekkel bővülnek:
Tervezési díj: 3-500 000 Ft,
Telepítési plusz költség: 3-500 000 Ft,
Engedélyezés: 100 000 Ft
Továbbá a hatóságnak évente ellenőriznie kell az alacsony veszélyességű, automatikusan működő gőzfejlesztőket, amely szintén nem kis anyagi megterhelés az üzemeltetőknek és többletmunka a hatósági dolgozóknak is akik egyre nagyobb megterhelésnek vannak kitéve.
Az EU jogirány szerint egyébként a gyártásból eredő felelősség a gyártót, az üzemeltetésből eredő az üzemeltetőt terheli.
Rákos Csaba a Bepatek Kft. ügyvezetője 5 éve szeretne könnyítéseket elérni. Ennek során bemutatta másik 8 ország gyakorlatát. A Bepatek Kft. szakemberei először elkészítették az összes berendezés típusengedélyét p*V 1000-ig. Azt szerették volna elérni, hogy ne kelljen minden esetben külön lefolytatni a felállítási eljárást. Az illetékes szerv azonban a típusengedélyeztetés lehetőségét néhány héttel annak bevezetését követően visszaélésekre való hivatkozással visszavonta.
Ezt követően újabb 1-2 év munka után a szakbizottság mobil gőzfejlesztők kategóriába sorolta a kis veszélyességű gőzfejlesztőket, így mentesítve őket a létesítési eljárás alól. Ezt az interneten is hozzáférhető szabályzat is tartalmazta.
Néhány hatósági körzetnél azonban megbukott ez az elgondolás, ők továbbra is a 63-as rendelet soraihoz ragaszkodnak és intézkedésbe helyezték, hogy a fentieket törlik a szabályzatból.
Addig is tehát jelenleg az ország különböző településein eltérő lehet a gyakorlat, ugyanis némely szakhatóság nem kéri a létesítési engedélyt, a többi körzetben pedig ragaszkodnak hozzá.Végleges megoldást a 63-as rendelet módosítása jelenthet, melyen a szakemberek folyamatosan dolgoznak és szinte az összes területen magasabbra helyezné az eljárás hatálya alá bevonni kívánt berendezések határait, így a nyomástartó berendezéseknél is.
Rákos Csaba szerint ez sajnos azonban akár még évekig is eltarthat (bár reméli, hogy nem kell ennyit várni), így ügyfeleinek továbbra sem tud konkrét választ adni.
Javasolja, hogy az érintett gőzfejlesztők (200<1000) beruházásakor vegyék fel a kapcsolatot az illetékes helyi hatósággal, és kérdezzék meg náluk szükséges-e a létesítés eljárás lefolytatása, vagy elegendő a használatbavételi engedélyt megkérni. Az eljáráshoz a Bepatek Kft. minden segítséget megad (típusdokumentáció, leírások stb.).
Az évenkénti ellenőrzés szintén a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal hatásköre. Németországban pl. létezik egy mérettartomány ahol az évenkénti ellenőrzést egy arra felhatalmazott szakcég vagy személy is elvégezheti, aki egyúttal a karbantartást, égőbeállítást is el tudja végezni. Az üzemeltetők így nemcsak a készülék biztonságáról győződhetnek meg, hanem a karbantartásnak köszönhetően magasabb hatásfokkal tudnak üzemelni.
Rákos úr mindamellett, hogy a részletezett történéseket némi elkeseredettséggel fűszerezve mondta el, kihangsúlyozta, hogy ezúton is köszöni a hivatalos szervek között tevékenykedő szakértőknek a törekvéseit, akik próbálják a jelenlegi túl szigorú határokat módosítani.
Reméljük hamarosan beszámolhatunk a sokéves kitartó küzdelem pozitív végeredményéről is.

 

 

 

 
---
Kérjük, hogy regisztráljon vagy jelentkezzen be, ha hozzá kíván szólni ehhez a cikkhez.