Ön itt van most:
Címlap Mosodatechnológia Rovatok > Cégek A 20 éves Bepatek Kft.

> Cikkajánló  

Nincs megjelenítendő elem, kérem ellenőrizze a beállításokat!
A 20 éves Bepatek Kft. PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Horváth Andrea   
2009. július 14. kedd, 00:00

Egy budai családi ház emeleti szintjéről ma üzletágának közép-európai legeredményesebb vállalata

Bepatek Kft. idén ünnepli 20. évfordulóját. Az út amit az alapítása óta bejárt számos ma induló és alakuló cég számára jelenthet követendő példát, adhat útmutatót fiatal vállalatvezetők számára, vagy vállalatirányítással foglalkozó szakemberek számára.
A szakmai fejlődés mellett ugyanis szervezeti struktúrájának és hitvallásának magas színvonala is példaértékű.
20 év egy ember életében is jelentős, hát még a sokszor talán bizonytalan gazdasági környezetben működni kénytelen magyarországi vállalkozások életében.
A Bepatek Kft. ma büszkén tekinthet vissza, és tette is ezt, Rákos Csaba a cég tulajdonosa és ügyvezető igazgatója, akinek szavaival mesélünk most el egy szép sikertörténetet.
A céget 1989-ben az osztrák Benesch család alapította, akik már az 1960-as évektől forgalmaztak mosodai gépeket és vasalógépeket Magyarországon. Az alapítással közvetlen jelenlétet kívántak megteremteni az országban.
A magyarországi nagymosodák jelentős részébe (Patyolatok valamint Ruhatisztító Szövetkezetek) szállítottak nyugati gyártmányú mosodai és vegytisztító gépeket. Több száz DHOOGE, Jensen, Senking, Ipso, Böwe, Masterelli gépet adtak el.
Jelenleg Benesch család és Rákos Csaba alkotják a tulajdonosi kört.

A cég milyen utat járt be az elmúlt 20 évben? Hogyan fejlődött szervezeti struktúrája, humánállománya, műszaki felkészültsége? - kérdeztük Rákos Csabát

1991-ben kerültem a céghez, akkoriban ketten dolgoztunk. Nagypapám révén ismertem a Benesch családot. Papám mosodát vezetett Almásfüzitőn, és Beneschéktől vette a gépeket. Területünk a mosodák, vegytisztítók, konfekcióüzemek voltak. A gazdasági és politikai átalakulás kezdetén jártunk, s ügyfélbázisunk mindössze néhány száz volt (jelenleg 7-8 ezer), hiszen akkoriban minden centralizálódott. A privatizációk, állami támogatások megvonása, tőkeszegénység miatt szinte lehetetlen volt bármit is eladni. Egy budai családi ház egyik szintjét béreltük. Az első két év átlagfizetésem 20.000 Ft volt, hétfőtől péntekig jártam az országot, hétvégeken is dolgoztam éveken át. Ezt ma nem sokan teszik meg alkalmazotti státuszban. Az osztrákok anyagi támogatása egy Lada Samara volt, a működéshez szükséges bevételeket mindig magunknak kellett előteremteni.
1991-re a törzstőkéből semmi sem volt. Szerencsére néhány kórházi mosodai projektet sikerült elnyernem, mely nagy szakmai előrelépést jelentett számomra. Néhány elnyert szép beruházás után azonban meg kellett ismernem a kudarc élményét is, hiszen több projektet sajnos elbuktam. Miután egy-egy projekt előkészítése rengeteg energiát vitt el, nem maradt idő a mindennapok megélhetését biztosító kis üzletek megkötésére. Ez majdnem a vesztünket okozta. Ebből tanulva felfedeztem és sikeresen kezdtem „megdolgozni” egy addig számunkra ismeretlen piacot, az önkormányzati tulajdonban lévő szociális otthonokat. Számukra addig ismeretlen volt a centrifugával egybeépített automata mosógép (Ipso) csak a Gábor Áront ismerték, mely drágább volt a vámmal sújtott belga terméknél. Közben a konfekcióipart kezdtük feladni, mely utólag helyes döntésnek bizonyult, hiszen napjainkban szinte teljesen megszűnt működni.
Majd fokozatosan tulajdnont szereztem a cégben, amely lassabban haladt mint gondoltam, mert nehezen tudtam megszerezni rá az anyagiakat, bár nominál értéken juthattam a részesedéshez.

Hogy állt össze a jelenlegi termékportfólió? Milyen piaci körülmények és változások diktálták?

Időközben a volt patyolatok, ruhatisztítók még mindig nem váltak piacképes vevőkké (ehhez 10-15 év kellett, és jelentős részben még ma is csak használt gépekben érdekelt), azonban volt a tarsolyunkban egy jolly joker: CERTUSS gőzfejlesztők. Amolyan kiegészítő termékként szántuk, mára vezető szerepet tölt be cégünk forgalmában. Megtudtuk, hogy a mosodákon és varrodákon kívül még 74 szakágban használnak gőzt. A termék zseniális, csupa előnnyel - gondoltuk mi. A szakma öregjei azonban ellenezték. Korábban egyfajta gőzfejlesztőt gyártottak Magyaroszágon, építkezésekre szánták, a gőzfejlesztőket sajnos ezzel azonosították. Óriási munka és kitartás révén sikerült az áttörés, s mára elértük, hogy a szakma a gőzfejlesztők alatt a CERTUSS-ra gondol.

Melyek voltak a legnagyobb nehézségek az elmúlt 20 év működése során, amellyel meg kellett küzdeni?

A 90-es évek derekán az eladott gőzfejlesztők miatt megszületett az igény saját szerviz létrehozására. Eleinte egy majd két technikussal dolgoztunk, mostoha körülmények közt. (iroda Budán, raktár Csepelen, használtan vásárolt szervizautó, Certuss-tól kapott szerszámok). A forgalmunk szerencsére növekedett, először az irodai létszámot bővítettük, majd értékesítőket próbáltam találni. A személyzettel állítom több gondom volt, mint minden mással együttvéve. Mára szerencsére ezt a gondot is letudhattam, mivel a jelenlegi Bepatek csapat, megbízható, kiváló szakemberekből áll.

Természetesen folyamatosan álmodoztunk arról, hogy valaha egy szép cég leszünk saját irodával, raktárral. Én olyan ember vagyok, aki a céljait minden és tényleg minden áron el akarja érni. Ezt külső támogatás nélkül csak így lehet. Így először egy telket vettünk Érden ahova időközben költöztem, majd tovább álmodoztunk. Azt mondtam, hogy csak akkor kezdek bele építkezésbe, ha rendelkezésünkre áll a bruttó összege, valamint 1 éves működési költségünk, hiszen az építkezés sok időmet elveheti ami visszahathat a forgalomra. Ennek érdekében hosszú évekig nem vettük ki a cégben elért nyereséget, majd 2000-ben végre, hosszú tervezési munka után felépült mostani 600 m2-es székhelyünk. Az építkezés éve a legeredményesebb üzleti évünk lett, máig sem értem hogyan. Számunkra új világ kezdődött: megmutattuk partnereinknek, hogy komolyan gondoljuk, ránk valóban számíthatnak.

Ha jól érzem innen jött el az igazi áttörés?

4-5 éve úgy 37 évesen elgondolkodtam azon, hogy mi lesz a céggel és gépeinket üzemeltető partnereinkkel, ha valamiért hosszabb rövidebb időre kiesek a munkából. Nálunk is mint a legtöbb kisvállalkozásban egykezes irányítás folyt, a tudás a „fejekben” volt és a fejekkel távozott a cégtől, természetesen a legtöbb tudás az én „fejemben”. Egy tanácsadó cég közreműködésével felállítottunk egy szervezeti struktúrát, letisztáztuk a folyamatokat, kialakítottuk a precíz munkaköri leírásokat, minden szabályt írásba foglaltunk. Pontosítottuk a komunikációs csatornákat, és minden pozicióra összeírtuk az adott pozíció létrehozandó „termékét”. Ezekre felállítottuk a statisztikákat (ca. 30 statisztikánk van, heti illetve havi rendszerességgel). A statisztikákból előre látom ha be kell avatkozni a folyamatokba és minden munkatárs objektíven érdekeltté tehető a sikerben. Bevezettük az ISO 9001-es minőségirányítási rendszert a mi szakmánkban mai napig egyedüliként. Irattam egy saját vállalatirányítási és CRM szoftvert, ca. 2 éve létrehoztam a marketing és PR részleget.

Milyen üzletpolitikai hitvallás mentén őrizhető még ma is a Bepatek Kft stabilitása?

Nagyon szigorú erkölcsi és etikai normák mentén működünk. Minden reklamációt elemzünk, és ha szükséges azonnal változtatunk.Valljuk hogy amit csinálunk ahhoz értünk és mindig az ügyfeleknek legjobb megoldást kínáljuk akár erőszakosan is. Nagy hangsúlyt fektetünk a szervizre, hiszen tőlünk nem egyszerűen gépeket hanem sokkal inkább termelőgépeket vesznek. Ügyfeleink nem a vasat fizetik meg, hanem a termelést. Ha egy gép áll, akkor nem tud termelni, kötelességünk hogy minél előbb megjavítsuk vagy alkatrésszel lássuk el.

Hogyan tervezi az elért értékek megőrzését, és a nehéz gazdasági helyzet túlélését?

A korábban kialakított rendszert „csak” működtetni kell, figyelni a jelzéseket, majd reagálni. Jelenleg nagy hangsúgyt fektetünk a marketingre, promózásra, természetesen a minőségi szolgáltatás megtartásával.

Mi a terv a következő 20 évre? Növekedhet-e a szolgáltatási vagy termékportfólió a jövőben?

Nem tervezek 20 évre. A következő 5 évben szeretnék egy 1-2 fős középvezetést kialakítani, természetesen nem mint új munkakör. Foglalkozunk új termékek felkutatásával is, de nem minden áron vezetjük őket be.

Mit tekintene a legmeghatározóbb vállalati sikernek?

Partnereink és gyártóink elismerését. Az IPSO a legmagasabb minőségi kategóriába sorolta cégünket (Platina) a CERTUSS-nál pedig idén a legeredményesebb közép-kelet európai cég vagyunk.

Milyen személyiségjegyek hasznosak ma egy vállalatvezető számára egy fiatal, induló vállalkozás esetében?

Erős akaratú, céltudatos, jó emberismerő legyen. A most indulókat sem irigylem. 20 éve nem volt könnyű, de politikai erőink tesznek róla, hogy most se legyen az.

S végül, mit üzen a Bepatek Kft. vezetője a jövő vállalatvezetőinek?

A növekedés kellő pillanatában ne felejtsenek el váltani, ismerjék meg önmagukat, képességeiket és korlátaikat. A fejlődés gátja egy cégben mindig maga a vezető.





 
---
Kérjük, hogy regisztráljon vagy jelentkezzen be, ha hozzá kíván szólni ehhez a cikkhez.