100 éves unikális Tüzes gép Magyarországon

1972 óta a Georgikon major része a Magyar Mezőgazdasági Múzeumnak és az ország jelentős műemlékei között tartják számon.

A kiállítások többek között a növénytermesztés eszközeit és gépeit is felsorakoztatják, s elmondható, hogy ez az eszközkészlet hosszú évszázadokon át alig változott. A Georgikont alapító Festetics György gróf uradalmában törekedtek kizárólag az angliaihoz hasonló, korszerű földművelési rendszerek kiépítésére, képzett szakemberek alkalmazására. 1848 után azonban lehetőség nyílt a mezőgazdaság tőkés átszervezésére és az eddigi robotmunkára épülő gazdaságokat új termelési eszközökkel való felszerelésére. A nagy- és középbirtokosok idővel belátták, hogy a gépek nagyobb teljesítőképességével a legtöbb területen növelhető a hozamok mennyisége a termelés minőségének javulása és a termelési költségek csökkentése mellett. A bemutatott tárgyak között szerepel a legkorábbi magyar gyártású traktor, az 1924-ben készült HSCS nyersolajtraktor, több „Hoffer” traktor, lokomobil, cséplőszekrény.

A Georgikon Múzeum egyik legérdekesebb műtárgyának számít a magtár árkádjai alatt található  százéves kétgépes gőzeke, amely az angliai Fowler gyárban készült, s mely cégről korábbi cikkünkben is írtunk. Ez a gép Közép-Európában egyedül itt látható. Az első kétlokomobilos gőz-szántógarnitúra 1870-ben érkezett Magyarországra. A gyár 1888-ban nyitott irodát Budapesten, s hét évvel később megépítette leányvállalatát Kelenföldön.

John Fowler
John Fowler

A kétgépes gőz-szántórendszert Savory szabadalmaztatta Angliában 1863-ban, viszont a koncepció tökéletesítését és a gyártás megszervezését John Fowler vitte véghez. Az 1855-ben épített alaptípus után számos szántási kísérlet következett, melyek eredményeképpen kifejlesztették az egy- és a kétgépes, sodronyvontatású szántógarnitúrákat, melyek különböző szántóversenyeken és gépbemutatókon is nagy sikert arattak, A gépek megbízhatóságának köszönhetően Anglia és a brit gyarmatok után egész Európában elterjedtek. A feltaláló 1864-ben tragikus körülmények között hunyt el, de örökösei folytatták a munkát, s gyár fennállása alatt 150 díjat és kitüntetés nyert nemzetközi kiállításokon, gépversenyeken.