Ön itt van most:

> Cikkajánló  

Kis helyigény - sok gőz: JUNIOR - a kistestvérKis helyigény - sok gőz: JUNIOR - a kistestvér
2017. június 28., szerda | vitezeva
Több mint 300 üzemben...
Bővebben >>
„Mert nem mindegy, hogy mit eszünk”„Mert nem mindegy, hogy mit eszünk”
2017. június 29., csütörtök | vitezeva
 – Győri Jánossal, a Zádor-Hús Kft....
Bővebben >>
Érdekességek a gőzről PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Biberika János   
2010. szeptember 17. péntek, 00:00

Gőzös-önjáró, ágyúk vontatására.

gőzkocsi

1763-ban egy katona –  mindenkit megelőzve - egy önjárót készített, amelynek hajtóerejéül a gőzt használta. Olvassa tovább a gőzös érdekességet!

A tervező katonát Nicolas-Joseph Cugnetnek hívták és különleges szerkezetét az ágyúk vontatására használta. A jármű 3 km/h sebességet ért el maga után vonszolva egy nem kis súllyal rendelkező ágyút. Feltalálás következtében az ágyúkat lovak nélkül lehetett az egyik helyről a másikra áthelyezni, ami hihetetlen dolognak számított. Az első modell 1763-ban készült el. A francia hadügyminisztérium érdeklődött iránta, és anyagilag is támogatta a fejlesztést. A kitűzött célhoz igazodva 1769 – 1770 között megépült a háromkerekű, fából készült, robusztus szerkezet. Az első kereke elé függesztették fel a két függőleges és egyszeres gőznyomással működő gőzhengert.
A dugattyúk egyenes vonalú mozgását, ún. kilincsművel alakították át forgó mozgássá. Sajnos, a gőzgép teljesítménye kicsinek bizonyult, mert a jármű terhelt állapotban kis sebességgel, mintegy 3 – 4,5 km/h sebességgel tudott haladni, és a kis kazán miatt 12–15 percenként gőzfejlesztés miatt meg kellett állni.
A kocsit az első kerekek fölé helyezett vízkazán nagy súlya miatt csak nehezen lehetett irányítani és az első próbaútján a kaszárnya falának ütközött.
A gőzkocsi ma a párizsi Műszaki Múzeum gyűjteményében található.
Cugnot gőzkocsija – mint a világ első működő gőzüzemű járműje – a gőzmozdony és az automobil közös ősének tekinthető.
1803-ban Richard Trevithick készített gőzzel működő önjárót Angliában, majd a - hírek szerint – 1830-ban már London utcáin sok önjáró pöfögte a gőzét a levegőbe. Gőzzel működő önjárókkal lehetett nagy ritkán találkozni Detroit környékén is. Egy ilyent látott egyszer a kamasz Henry Ford is, és ez a csoda fordította a műszaki problémák iránt egyébként is érzékeny gondolkodását az autók, helyesebben a mobilok felé.
Ha Önnek tudomása van ehhez hasonló érdekességről, amelyet szívesen megosztana velünk, ne habozzon, a Ezt a címet a spamrobotok ellen védjük. Engedélyezze a Javascript használatát, hogy megtekinthesse. e-mail címre várjuk javaslatait.
Olvassa el korábban megjelent érdekességeinket is:
Gőzenergiából áram

Gőzakkumulátor

Gőzkatapult

 

 
---
Kérjük, hogy regisztráljon vagy jelentkezzen be, ha hozzá kíván szólni ehhez a cikkhez.