Ön itt van most:
Címlap Gőzfejlesztés Rovatok > Termék, technológia A magdeburgi féltekék titka

> Cikkajánló  

Kis helyigény - sok gőz: JUNIOR - a kistestvérKis helyigény - sok gőz: JUNIOR - a kistestvér
2017. június 28., szerda | vitezeva
Több mint 300 üzemben...
Bővebben >>
A pálinkafőzés hőtani vizsgálata hőkamerávalA pálinkafőzés hőtani vizsgálata hőkamerával
2017. augusztus 28., hétfő | Virág Ádám, Csendes Zsolt, Laza Tamás
 A laboratóriumban készített "élet vize" A...
Bővebben >>
„Mert nem mindegy, hogy mit eszünk”„Mert nem mindegy, hogy mit eszünk”
2017. június 29., csütörtök | vitezeva
 – Győri Jánossal, a Zádor-Hús Kft....
Bővebben >>
A magdeburgi féltekék titka PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Vitéz Éva   
2016. augusztus 25. csütörtök, 09:34

A gőzgéphez, a valaha volt legnagyobb műszaki innovációhoz vezető út 

 

A kép forrása:indafoto.hu 

Otto von Guericke 1602. november 20-án született Magdeburgban. A légüres térrel kapcsolatos kutatásai a valaha volt legfontosabb műszaki innovációhoz vezettek: a gőzgéphez. Kimutatta, hogy a levegőnyomás a „kiürített” tartályban lévő dugattyút óriási erővel nyomja le. 

 

Otto von Guericke üres térről folytatott kísérletei bevonultak a műszaki történelembe. 1657-ben került sor leglátványosabb kísérletére: 16 ló próbált meg hasztalanul széthúzni egymástól két légüresre szivattyúzott sárgaréz félgömböt (az úgynevezett „Magdeburgi féltekék”). Így szemléltette Guericke a levegőnyomás mérhetetlen erejét, ami a két félgömböt szorosan egymáshoz nyomta. A levegőszivattyú továbbfejlesztésével vált lehetővé ez a kísérlet – szintén a természetkutató találmánya – amivel a levegőt teljes mértékben el lehetett távolítani (kiüríteni) a gömbök belsejéből.

A későbbiekben Denis Papin-nak (ld. DD8) sikerült az, hogy a vákuumot nem levegőszivattyú segítségével állította elő, hanem forró gőz kondenzálásával.

1712-ben, Angliában építették meg az első atmoszferikus gőzgépet, ami ezt az elvet alkalmazta. Ezek bányák lecsapolására szolgáltak.

A fejlődés nem állt meg. 1769-ben, alig 100 évvel Otto von Guericke kísérletei után, James Watt megkapta a szabadalmat egy teljesen új gőzgépre. Eltérően, mint Guericke-nél, nem az atmoszferikus nyomás végezte a munkát, hanem a hengerben áramló és táguló forró gőz. 

A kép forrása: http://www.bgrg.hu

 

 

A kép forrása: http://tudasbazis.sulinet.hu

 

 
---
Kérjük, hogy regisztráljon vagy jelentkezzen be, ha hozzá kíván szólni ehhez a cikkhez.